Tanie latanie |
|
Tanie latanieTanie latanie nie zawsze okazuje się bardzo tanie. Różne przypadki zdarzają się podczas podróży nawet tradycyjnymi liniami lotniczymi. Trudno, żeby było inaczej. Europejskie Centrum Konsumenckie opracowało raport o błędach popełnianych przez tanie linie lotnicze, które korzystają z polskiej przestrzeni powietrznej. W większości przypadków, w których interweniowało Centrum, uchybienia były spowodowane przez tanie linie. W lutym 2006 roku miał miejsce przypadek ściągnięcia z karty kredytowej klienta przez SkyEurope kwoty większej niż cena biletu, po czym nie uznano reklamacji. Raport wyraźnie pokazuje, że największa ilość skarg na tanie linie lotnicze dotyczyła bagażu. Warto w tym momencie przypomnieć, że linie lotnicze odpowiadają za szkody, które powstały na skutek zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia towaru, który został im powierzony. Odpowiedzialność ta wynika z konwencji montrealskiej, a zarazem ogranicza ją do około 1200 Euro na osobę. Pasażerowie mają prawo zgłaszać braki w bagażu lub jego uszkodzenie przez 7 dni, jeśli bagaż dotarł na czas, oraz przez 21 dni, jeśli bagaż dotarł z opóźnieniem. Linie lotnicze zastrzegają sobie jednak w umowie, że nie odpowiadają za cenne przedmioty, i tych właśnie nie należy przewozić w innym bagażu niż podręczny. Dotyczy to zwłaszcza sprzętu elektronicznego oraz biżuterii. Linie lotnicze są również przedmiotem skarg ze względu na opóźnienia. Nawet w przypadku 36 godzinnych opóźnień (a takie również się zdarzają) niektóre linie lotnicze potrafią twierdzić, że pasażerom nie należy się odszkodowanie. Jest to oczywiście nieprawdą, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004 w momencie, gdy lot opóźnił się o minimum 24 godziny pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu oraz darmowego transportu pomiędzy hotelem a lotniskiem. Kilkugodzinne opóźnienie powoduje, że przewoźnik zostaje zobowiązany do zapewnienia pasażerom napoi, posiłków oraz dwóch rozmów telefonicznych i umożliwienia wysłania dwóch faksów oraz dwóch e-maili. Europejskie Centrum Konsumenckie pomaga, gdy linie lotnicze nie dopełniają swoich obowiązków. Średni czas rozpatrywania sprawy wynosi około 2 tygodnie w przypadku, gdy sprawa dotyczy konfliktów transgranicznych. Jeśli linie lotnicze nie wykazują chęci porozumienia się, sprawę przejmuje na wniosek Centrum Komisja Ochrony Praw Pasażera przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. |